اصول طراحی و تعریف وب سایت
نوشته شده توسط : امامی

قصد داریم در این بخش برای یک مؤسسه گردشگری و زیارتی که تورهای داخلی برگزار می کند یک وب سایت اطلاع رسانی ایجاد نماییم بنابراین برداشتن گام های اولیه برای رسیدن به مرحله پیاده سازی، مستلزم طی مراحل زیر است:روش های جدید طراحی وب سایت
الف) نیازسنجی روش رایج برای نیازسنجی و تعیین اهداف طراحی وب سایت کوچک عموما با پاسخگویی به سؤالاتی که در ادامه می آید بر آورده می شود.
1. هدف از راه اندازی این وب سایت چیست؟ اطلاع رسانی در خصوص تورهای گردشگری و زیارتی جذب مشتری و نیز آشنایی مخاطبان با فواید سفرهای تفریحی و زیارتی و همچنین جاذبه های گردشگری ایران.

۲. وب سایت جزء کدام دسته از پایگاه های اینترنتی قرار می گیرد؟ جزء وب سایتهایی به منظور جذب مشتری و رسیدن به اهداف اقتصادی و فرهنگی، در بستر اینترنت اطلاع رسانی می کنند.

۳. مخاطبان وب سایت چه افرادی هستند در درجه اول، افرادی که برای آنها امکان سفر به صورت شخصی وجود ندارد با ترجیح می دهند با استفاده از تسهیلات و امکانات مؤسسات گردشگری به سفر بروند. همچنین افرادی که به دنبال کسب اطلاع از جاذبه های گردشگری و مناطق زیارتی ایران هستند به عنوان دسته دوم مخاطبان محسوب میشوند.

۴. برآورد اولیه از تعداد مخاطبان به چه میزان است؟ وب سایت در آغاز راه اندازی صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و غالب افراد از طریق موتورهای جستجو به آن هدایت میشوند اما با ایجاد قابلیت ثبت نام اینترنتی تورها، در برخی بازه های زمانی مراجعات به وب سایت و ترافیک آن افزایش خواهد یافت
۵. میزان تغییر در ساختار، تعداد و محتوای صفحات چقدر است؟ با توجه به مشخص بودن اهداف راه اندازی وب سایت و نیز برنامه کاری سه ماهه، تغییرات در ساختار و تعداد صفحات به ندرت اتفاق میافتد و مطالب هم به طور متوسط هر سه ماه یک بار به روز رسانی خواهند شد.

اصول طراحی اپلیکیشن موبایل
ب) تهیه طرح اولیه: برای ایجاد یک طرح اولیه که بخش های اصلی و فرعی وب سایت را مشخص نماید غالبا از روشی به نام طوفان ذهنی استفاده میشود. در این روش شما باید به تنهایی یا ترجیحا در یک جمع کوچک، فکر خود را بر روی موضوع و هدف وب سایت. و امکانات قابل گنجانیدن در آن متمرکز نمایید و همه آنچه را که به ذهن شما و یا افراد حاضر در جلسه میرسد بر روی یک تخته با کاغذ مکتوب نمایید. این کار باید در فضایی با تمرکز ذهنی بالا و با انگیزه رسیدن به ایده های نو صورت بگیرد تا نتایج حاصل از آن خارج از کلیشه های رایج و متمایز از نمونه های مشابه باشد.

پس از اتمام این کار باید با هم فکری، نتایج به دست آمده را دسته بندی نموده و سپس با توجه به میزان کاربردی بودن هر یک، اقدام به تکمیل آن ها نمایید. مراجعه به وب سایت های مشابه و استفاده از تجارب دیگران روشی است که در ادامه کار تهیه طرح اولیه می تواند شما را برای رسیدن به نتایج قابل قبول تر کمک کند
اکنون که در مورد اهداف ایجاد وب سایت و کارکرد آن به نتایج اولیه اما تعیین کننده ای رسیده اید باید در مورد ساختار وب سایت، دسته بندی محتوا و نحوه چینش صفحات تصمیم گیری کنید. چنانچه نتایج به دست آمده از مرحله قبل را ارزیابی نموده و میزان توانایی فنی گروه طراحی و خواسته های کارفرما را نیز در کنار هم قرار میدهید میتوانید ساختار وب سایت را ترجیحا در یک مدل سلسله مراتبی بر روی صفحه کاغذ ترسیم نمایید.

متأسفانه برخی افراد ترجیح میدهند به جای طی کردن این مراحل و طراحی اصولی وبسایت مستقیما به سراغ مرحله پیاده سازی بروند و یک طرح اولیه را ایجاد و به مرور زمان آن را اصلاح نمایند اما از این نکته غافل هستند که زمان اختصاص داده شده برای اعمال تغییرات مکرر درون وب سایت غالبا از زمانی که برای ایجاد طرح اولیه صرف میشود بیشتر است و به خصوص برای یک کار گروهی می تواند مضر و پرهزینه باشد.

هنگامی که در مورد ساختار وب سایت به نتیجه قابل قبولی رسیدید نوبت به تصمیم گیری در مورد نوع طرح بندی یا Layout صفحات میرسد. محل قرارگیری لوگوی وب سایت، منوها، تصاویر و سایر مطالب را در حالت های گوناگون روی یک صفحه کاغذ ترسیم نموده و یا با استفاده از نرم افزارهایی مانند Fireworks طرح اولیه یا اصطلاحا Prototype وب سایت را ایجاد کنید.
در اغلب وب سایت ها، عناصر و اجزای اصلی وب سایت مانند لوگو، منو، تصویر پس زمینه و … برای اکثر صفحات مشترک است و تنها محتوای هر صفحه دستخوش تغییر می شود.

ج) تهیه محتوا، در سومین گام از مراحل طراحی وب سایت باید با توجه به نیازسنجی صورت گرفته در خصوص اهداف وب سایت و مخاطبان آن و نیز استفاده از نتایج به دست آمده از مرحله تهیه طرح اولیه اقدام به جمع آوری محتوا برای وب سایت نمایید.
محتوا باید در قالب هایی نظیر فایل های متنی، تصاویر قابل شناسایی توسط مرورگرهای رایج و نیز فایلهای چند رسانه ای تهیه و در اختیار طراح وب سایت قرار داده شود تا پس از نهایی شدن طرح بندی صفحات، درون آنها گنجانیده شود.

در وب سایت های پویا و پورتال های سازمانی که حجم انبوهی از اطلاعات را دریافت نموده و ذخیره سازی می کنند، طراح و برنامه نویس صرفا ساختار وب سایت را ایجاد می کند و با قرار دادن قابلیت هایی در وب سایت برای مدیریت محتوا وظيفه ورود داده ها را به مدیران و کاربران وب سایت محول می کند، به همین دلیل گاهی به این وب سایت های پیچیده، سیستمهای مدیریت محتوا یا به اختصار CMS هم گفته می شود.
این سیستم ها به گونهای طراحی می شوند تا کاربر مبتدی هم که اطلاع چندانی در خصوص جنبه های فنی طراحی وب ندارد بتواند صفحات مورد نظر را با قالب های دلخواه ایجاد نموده و محتوای در نظر گرفته شده برای صفحه را به آن اضافه کند. یک مثال آشنا برای چنین سیستم هایی وب سایت هایی است که سرویس وبلاگ را در اختیار کاربران قرار می دهند. یعنی محیطی را ایجاد می کنند تا کاربران مبتدی هم بتوانند با چند کلیک ساده و پیروی از دستورالعمل های موجود برای خود یک وبلاگ در اینترنت داشته باشند و مطالب دلخواه را در آن درج یا ویرایش کنند.
اما در اغلب وب سایت های ایستا، به دلیل محدود بودن تعداد صفحات و ساختار وب سایت. خود طراح اقدام به افزودن محتوا به صفحات ساخته شده می کند چون ایجاد سیستم مدیریت محتوا علاوه بر پیچیدگی های فنی از لحاظ اقتصادی پر هزینه است
د) پیاده سازی: در مرحله پیاده سازی با اجرای وب سایت. طراح بر مبنای طرح بندی نهایی، اقدام به طراحی صفحات می کند و با ایجاد قالب مناسب و انتخاب بهترین روش برای پیمایش میان صفحات محتوای مورد نظر مدیران وب سایت را درون صفحات قرار می دهد. این مرحله را میتوان مهم ترین گام در ایجاد یک وب سایت محسوب کرد چرا که نتیجه کار طراحی در معرض دید و قضاوت مخاطبین قرار می گیرد و در کارایی و تأثیرگذاری وب سایت کاملا مؤثر است.

ه) آماده سازی و انتشار: در این مرحله با انتخاب یک دامنه و تهیه فضای میزبان مناسب می توان وب سایت ساخته شده را در اینترنت منتشر نمود.
و) اشکال زدایی و توسعه: هنگامی که یک وب سایت یا هر نرم افزار دیگری برای نخستین بار پیاده سازی میشود، استفاده از آن برای مدت زمانی حالت آزمایشی با پایلوت دارد تا اشکالات موجود در آن استخراج شده و به تدریج رفع گردد.
وقتی عملکرد وب سایت از نظر فنی به حد قابل قبولی رسید و روش بروزرسانی محتوا و ایجاد تغییرات در قالب ها برای مدیران وب سایت مشخص گردید، به تدریج نیازهای جدیدی مطرح میشود. این نیازها ممکن است در اثر توسعه مؤسسه ای که وب سایت برای آن طراحی شده ایجاد گردد؛ برای مثال چنان چه در یک مؤسسه گردشگری نیاز به واریز آنلاین وجه توسط مشتریان برای ثبت نام در تورها مطرح شود، به دنبال آن توسعه وب سایت و افزایش قابلیتهای آن موضوعیت پیدا می کند.
بخشی از نیاز به توسعه نیز ممکن است به دلیل وجود نقص در طرح اولیه باشد. یعنی باید قابلیتی توسط سفارش دهندگان وب سایت به طراحان اعلام می شده اما به دلیل سهل انگاری از قلم افتاده و اکنون باید به عنوان بخش توسعه ای وب سایت محسوب گردد. این بخش از نیازهای توسعه ای را که دوباره کاری در طراحی تلقی میشود میتوان با یک نیازسنجی دقیق و ایجاد یک طرح اولیه جامع برطرف نمود.

اصول طراحی سایت حرفه ای





:: برچسب‌ها: اصول طراحی و تعریف وب سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: